Monday, October 19, 2015

[class: syllabus] Product Management Camp course at Fast Campus

<source: http://www.fastcampus.co.kr/dev_camp_pm/>
프로덕트 매니지먼트 CAMP 커리큘럼
정규 강의 일정 (10주): 토요일 PM 12:00 ~ PM 6:00; 수요일 PM 8:00 ~ PM 11:00

날짜강의주제강의내용강사님
1주차5. 9 토프로덕트 매니지먼트 개론 #1
프로덕트 매니지먼트의 기초 다지기
  • 제품/서비스 기획의 역할과 변화
  • 조직 형태에 따른 업무 역할 이해
  • 기획 업무를 위한 기본 지식
  • 비즈니스 모델의 기초 이해와 실습
  • 필요한 방법론 살펴보기
배성환
5. 13 수프로덕트 매니지먼트 개론 #2
시장과 서비스 관점에서 프로덕트 관리
  • 시장의 변화와 디자인 사고 관점의 접근
  • 프로세스의 이해와 정성적 조사 개요
배성환
2주차5. 16 토개발 #1 – 알고 보면 쉬운 개발 용어
다양한 개발 용어를 이해해 보자
  • IP, DNS, Host, Protocol, HTTP
  • Front-end, Back-end, Server/Client,
  • 자주 사용하는 프로그래밍 언어, Ajax
김태곤
5. 20 수개발 #2 – 개발 환경을 구축하고 맛보기
개발에 필요한 어플리케이션을 설치하고 간단히 사용하기
  • GUI, CUI, Shell, Permission, Process, Thread
  • SVC, GitHub, Wiki, Issue Tracker, Markdown
김태곤
3주차5. 23 토개발 #3 – 직접 개발해 볼까?
간단한 웹 서비스를 개발하면서 개발 개념 이해하기
  • PHP, HTML, CSS, JavaScript, MySQL의 기초 익히기
  • Bootstrap을 사용한 간단한 웹 서비스를 GitHub에 저장하기.

주의! 개발 과정을 이해하기 위한 간단한 예제를 만듭니다. 실제  서비스 개발과 거리가 있습니다.
김태곤
5. 27 수개발 #4 – 아랍어는 어떻게 처리하나요?
다국어 환경과 웹 접근성
  • 다국어 환경에서 고려해야 할 점,
  • 실습 – 다국어 환경을 고려한 웹 사이트 제작(기존 사이트 수정)
  • 웹 접근성을 고려한 웹 사이트 제작 원칙
김태곤
4주차5. 30 토개발 #5 – 페이스북, 카카오톡과 내 서비스를 묶어보기
외부 서비스 연동과 모바일 환경 알아보기
  • API, OAuth 등 외부와 연결하기 위해 필요한 개념 소개
  • 모바일 환경과 데스크톱 환경의 차이, 반응형 웹
김태곤
6. 3 수개발 #6 – 요즘은 이런 기술이 뜬다며?!유행하는 기술 용어를 통해 트랜드 살펴보기
  • HTML5/CSS3
  • Cloud, NoSQL, IoT, Big Data
김태곤
5주차6. 6 토UX #1 – UX의 이해
UX 트랜드와 이론을 살펴보고, 제품의 가치에 대해 이해한다.
  • 대표적인 모바일 트랜드와 이를 학습하는 방법
  • UX와 UI의 개념
Mr.M
6. 10 수UX #2 – 사용자 알아보기
사용자 리서치 맛보기
  • 다양한 사용자 리서치 방법을 익히고
  • 조별 활동으로 간단한 리서치 활동을 수행
Mr.M
6주차6. 13 토UX #3 – 제품의 기능을 묘사하는 방법
좋은 제품을 빠른 시간 안에 만들기 위한 방법 살펴보기
  • Sketch를 사용한 흐름도 작성해 보기
  • 스토리보드의 의미와 요소
  • 과학적 글쓰기와 사용자 스토리
Mr.M
6. 17 수UX #4 – 디자인 산출물 만들어 보기
UX 디자인 산출물
  • UX 디자인 산출물의 종류와 예제
  • UX 디자인 산출물을 위한 기법 – 파워포인트와 키노트
  • 예제 제품을 사용하여, 실제 UX 디자인 산출물을 제작하는 간단한 실습
Mr.M
7주차6. 20 토
사용자 행동 데이터 분석하기 #1
구글 애널리틱스 개요, 활용 사례 및 기능 기능들 둘러보기
  • Google Analytics 개요 및 활용 사례
  • 기능 둘러보기 및 핵심 개념 소개
  • 분석 실습 #1
강규영
6. 24 수
사용자 행동 데이터 분석하기 #2
구글 애널리틱스의 데이터 수집/가공 방식 이해하기 및 탐색적 분석
  • 데이터 수집 이해하기
  • 데이터 가공 방식 이해하기
  • 각 지표의 계산 방법 이해하기
  • 분석 실습 #2
강규영
8주차6. 27 토
사용자 행동 데이터 분석하기 #3
구글 애널리틱스의 고급 기능 활용하기
  • 각종 사용자 정의 기능들
  • 정규표현식으로 검색하기
  • 세그먼트 만들기
  • 구글 스프레드시트와 연동하기
  • 분석 실습 #3
강규영
7. 1 수사용자 행동 데이터 분석하기 #4
구글 애널리틱스에서 A/B 테스트하기
  • A/B 테스팅 개요
  • Google Analytics에서 A/B 테스팅하기
강규영
9주차7. 4 토프로젝트 관리 기법 #1
성공하는 프로젝트 vs 실패하는 프로젝트
  • 성공/실패하는 프로젝트의 징조
  • 기능은 어떻게 나누고 일정은 얼마나 추정할까
  • 에자일 개발의 빛과 그림자
  • PM은 무슨 일을 해야 할까?
  • 외주, 유혹하는 성배
Mr.M
7. 6 수
프로젝트 관리 기법 #2
프로젝트를 관리하기 위한 실제 예제
  • 프로젝트 관리를 위한 산출물과 서비스
  • 오피스를 사용한 산출물 관리 실습
  • 도구를 사용한 테스크 관리 실습
Mr.M
10주차7. 11 토
제품 유지 보수하기 #1
제품 출시 이후 제품의 품질을 유지하기 위한 활동
  • 제품 출시 이후의 관리 단계
  • 제품의 유지 보수는 사용자에 대한 이해의 단계
  • 출시 이후의 사용자 반응 분석하기 – 사용자와 계속 대화하자
  • 관리하지 않는 이슈는 잊혀질 잡담이다.
Mr.M
7. 15 수
제품 유지 보수하기 #2
제품의 유지 보수를 위한 실제 예제 분석
  • 고치려다 문제를 만든다?!
  • 좋은 개발 방법론의 정착과 Best Practice의 전략
  • 테스트? 테스트!
Mr.M

Thursday, October 8, 2015

[personal UX/UI review] Seoul Subway not easy to locate station name from inside train

<photo #1: "direct" view from inside train during stop>

<photo #2: angled view from inside train during stop>

case: Seoul Subway station name location next to walkway
issue: not easy to intuitively find out where station names are when directly viewing from inside train during stop c.f. if passengers put our faces close to door windows, we can locate the names from angled views
recommendation: switch the current location of station names to the area (i.e. photo #1) where passengers can directly find out when "directly" viewing through subway train door windows




Monday, October 5, 2015

[personal UX/UI review] USB port at Chunil Express bus


case: other side of seats contains a USB port
positive: lifesaver power source for many travelers
alternative: instead of a USB port, what about an outlet for each seat?

Saturday, October 3, 2015

[idea: programmable car] cars with programmed routine tasks

idea: allowing car owners to have a set of programmed functionality ready to execute for their cars

background: Current offering I'm familiar with in regard to programmed functionality for cars is seat-setting and registered favorite radio stations. If cars can also execute other pre-selected functions to perform at a convenience of a command (e.g. a click of a button or a voice command), the function may save some repetitive jobs that people do at their cars. 

usecase: as starters, common tasks such as rotating rear-view mirrors or setting car temperature to a certain degree 

Friday, September 18, 2015

[personal UX/UI review] Coupang's UX issue and my recommendation

Coupang's UX Issue Report

- Found through user interview and heuristics

Below is my findings from using Coupang's web (i.e. PC) and mobile (i.e. iOS) app service and having user interviews.  Majority of e-commerce services in Korea has somewhat similar issues.  My hope is that many of them deal with significantly important service challenges hindering user experience to reduce unnecessary hassles among buying users to serve them with quality solution and at the same time gain fruitful business outcome. 

  1. product searchability
    1. not available product
      1. issue
        1. [data] not available products at "Zero Moment of Truth"
      2. evidence
        1. [user interview] 3 out of 3 users says they were not able to find products that they needed at the moment that they needed
      3. recommendation
        1. [operation] list up all possible products in Korea if not the world via seller mobilization
    1. too long product description
      1. issue
        1. [UI] page content requiring too much scrolling (e.g. link)
      2. evidence
        1. "Aesthetic and minimalist design" principle from "10 Usability Heuristics for User Interface Design" by Jakob Nielsen (i.e. link)
      3. recommendation
        1. [system] succinct product info through "1 item 1 description" operation on product detail page
    1. text in image
      1. issue
        1. [data] displaying text in image format (e.g. link)
        2. [data] description not searcheable
      2. evidence
        1. "Flexibility and efficiency of use" principle from "10 Usability Heuristics for User Interface Design" by Jakob Nielsen (i.e. link)
      3. recommendation
        1. [data] separate product image from text through redesigning product detail page and educating and supporting stakeholders (e.g. sellers) (e.g. Amazon: link)
    1. not standardized product info
      1. issue
        1. [data] not canonicalized product information, not allowing users to compare (e.g. link)
      2. evidence
        1. "User control and freedom" and "Consistency and standards" principles from "10 Usability Heuristics for User Interface Design" by Jakob Nielsen (i.e. link)
      3. recommendation
        1. [data] standardize product information per product category
        2. [UI] allow users to filter products (e.g. link)
    1. fake product listing
      1. issue
        1. [data] decreasing users’ trust on products at the site
      2. evidence
        1. “Error prevention” principle from "10 Usability Heuristics for User Interface Design" by Jakob Nielsen (i.e. link)
      3. recommendation
        1. either (1) [MD] removing not authentic or misleading products on display or (2) [UI] clearly telling users whether the products are authentic or not


  1. purchase flow
    1. many steps to go through for a purchase
      1. issue
        1. [system] operation model requiring users to select once more after they choose a product (i.e. link1-> link2), hurting user experience due to not leading to purchase right away but asking for more reading and selection
      2. evidence
        1. [user interview] too many steps
      3. recommendation
        1. [operation] change the current product listing system from many selectable items to only one item on product page to remove users' additional selection step on product detail page (i.e. link)
        2. [user flow] select a product on first or search page-> select purchase button on product detail page-> Coupang ships the product
    1. plethora of coupons to select to get discount
      1. issue
        1. [system] blocking convenient and pleasant shopping experience due to too many things to pay attention to to get discounts (e.g. link)
      2. evidence
        1. "Aesthetic and minimalist design" principle from "10 Usability Heuristics for User Interface Design" by Jakob Nielsen (i.e. link)
      3. recommendation
        1. [system] either (1) change the current coupon system (i.e. an added process for users to go through before purchase to get discounts) to a pricing system where discounted prices are already implemented in product detail page or (2) remove the coupon system to provide streamlined purchasing experience
    1. using too many colors and items
      1. issue
        1. [UI] distracting users from fluid flow of purchase (e.g. link)
      2. evidence
        1. "Aesthetic and minimalist design" principle from "10 Usability Heuristics for User Interface Design" by Jakob Nielsen (i.e. link)
      3. recommendation
        1. [UI] minimize color variety perhaps less than 3 (c.f. Amazon: link1, link2)
    1. no LBS (location-based service)
      1. issue
        1. [system] no nearby info option on mobile device (e.g. link)
      2. evidence
        1. "User control and freedom" principle from "10 Usability Heuristics for User Interface Design" by Jakob Nielsen (i.e. link)
      3. recommendation
        1. [system] providing "nearby" options whenever appropriate for users and products' context


  1. ads
    1. celebrity ad
      1. issue
        1. [user flow] obstructing users' primary activity (i.e. browsing and purchasing) flow on website; putting celebrity images to leverage brand recognition may bring a short win but the strategy may hurt the company in the long run by potentially distracting users from their focus of purchase to an interesting person to have a look at (e.g. link1, link2)
      2. evidence
        1. "Aesthetic and minimalist design" principle from "10 Usability Heuristics for User Interface Design" by Jakob Nielsen (i.e. link)
      3. recommendation
        1. [branding] to build brand equity in a sustainable and long run, remove celeb ad and focus on creating quality service which will be a good strategy for both short and long term
    1. too many ads
      1. issue
        1. [system] distracting users from browsing and purchasing (e.g. link)
      2. evidence
        1. "Aesthetic and minimalist design" principle from "10 Usability Heuristics for User Interface Design" by Jakob Nielsen (i.e. link)
      3. recommendation
        1. [system] remove ads; if ads are needed for business purposes, think of other ways to show them but not obstruct users' browsing and purchasing flow

Friday, September 11, 2015

[personal UX/UI review] Amazon's rating algorithm

<source: link>
case: Amazon's rating system

positive: effort to provide useful customer review information to users by including multiple factors into rating algorithm.

The explanation states "Amazon calculates a product’s star ratings using a machine learned model instead of a raw data average. The machine learned model takes into account factors including: the age of a review, helpfulness votes by customers and whether the reviews are from verified purchases." 

Thursday, September 10, 2015

[personal UX/UI review] after watching Apple Special Event on September 9, 2015

<source: http://www.apple.com/apple-events/september-2015/>

When watching Apple Special Event today, below are some thoughts in my head.

I liked Tim Cook's explanation on what components needed to be prepared for Apple TV to come to life.
1. powerful hardware- e.g. new Apple TV set-top box
2. modern OS- i.e. tvOS
3. new user experience- i.e. Siri Remote
4. developer tools- i.e. tvOS SDK
5. app store- built-in App Store

Due to contextual design, I also liked below features of Apple TV.
1. Cinematic screen saver displays relevant aerial videos of scenic cities and landmarks depending on user's time of day.
2. [show that modern family episode with Edward Norton] displays relevant contents of user's query (this feature has been introduced by Android TV already, though)
3. [skip ahead seven minutes] skips 7 minutes of video playing on screen.
4. [what did she say?] rewinds 15 seconds and temporarily turns on captions.
5. smooth transition from an item selection to detail page by displaying blurry contextual color on screen's background (c.f. Google's Image Search provides a different approach like below with similar idea to bring smooth transition in users' eyes)